ضربه غافلگیری

فیلم Sucker punch یک رویاپردازی دیگر از کارگردان پرآوازه، زک اسنایدر است.

اسنایدر که استاد خلق صحنه های رویایی-روانی (psychedelic) است، این بار نگاه ویژه اش به نما و موسیقی را بر داستانی کلاسیک استوار کرده است: آلیس در سرزمین عجایب. اما به جای آلیس شما با دختری نوجوان روبرو می شوید که به آسایشگاه روانی منتقل شده است. و به جای زیبایی های گربه بی بدن و سربازان ورقی، با عجیب ترین رویابافی ها از خشونت روبرو می شوید.

برداشتی که از سختی های آسایشگاه و نقشه دخترک برای فرار ارایه می شود، چیزی میان جنون و شاعرانگی است. کاراکتر های داستان بسیار خوب پرداخت شده اند و همانطور که انتظار می رود، کارگردانی صحنه های بکش بکش هم فوق العاده است. اما به نظر کارگردان در زمینه هنری و اجرای موزیکال هم استعداد دارد، یا در این بخش از دیگری کمک گرفته است.

موسیقی متن فیلم به دلیل ارتباطی که موسیقی با غوطه خوردن در رویاهای قهرمان داستان دارد، همگی پرقدرت اند و توصیه ام این ست که سی دی موسیقی متن فیلم را به چنگ بیاورید. بازی ها همگی فوق العاده اند، به خصوص دخترکان مبارز که می توانید شاهد هنرنمایی امیلی براونینگ یا جنا مالون باشید.

داستان رویه ای بسیار ماجراجویانه دارد ولی هرگز از Noir بودن فاصله نمی گیرد. مایه خوشبختی است که کارگردان تا به انتها به ژانر اش وفادار می ماند. توصیه می کنم برای سرگرمی هم که شده با عروسک کوچولو (لقب دخترک قهرمان داستان) همراه بشوید.

بیان دیدگاه